Etikett: Plus

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Under hösten har Plus programledare ätit kollagenpulvret The Solution som marknadsförs som en hjälp för slätare hud med mindre rynkor. Företaget som marknadsför produkten hänvisar till studier som myndigheter avfärdar. Dessutom berättar en fd säljare om hur han jobbade med olika ”fulsälj” för att sälja så många mobilabonnemang som möjligt och att det nya lagen om digital signering vid distansköp gjort det lättare att lura människor. Telekområdgivarna riktar också kritik mot lagändringen. Annas häst Baisy åkte till veterinären för att dra ut en kindtand. Det slutade med en bruten käke, lång rehabilitering och skyhöga kostnader. 17/12 år 2019 i SVT2

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Fel protokoll kostade familjen 130 000 kronor. När Emelie och Henrik skulle sälja sin lägenhet ville de försäkra sig om att det inte fanns någon fuktskada i badrummet. De anlitade fuktbesiktningsföretaget Humidus som gjorde en besiktning. Men företaget gjorde en miss och skickade fel protokoll till paret. Och då fick Emelie och Henrik extrakostnader för att renovera badrummet trots att det inte fanns någon fuktskada. Zvonimirs älskade papegoja dog av fettlever. Han hade gett den olika fröblandningar i tron om att det var den bästa maten för honom. Men fröblandningar med solrosfrö är inte alls bra foder för papegojor. Anki beställde en taxi för att ta sig till tåget. Men taxin kom inte. Anki beställde en ny taxi som fick köra henne till en annan tågstation. Men taxiföretaget vill inte ersätta hennes ökade kostnader. 03/12 år 2019 i SVT2

Svenskt konsumentmagasin från 2019. “De skiter i sina kunder”. Birgitta Engström i Brunflo beställde en studsmatta från outl1.se. Först efter tre månader hade alla delar som behövdes för att montera studsmattan kommit. Då hade halva sommarlovet redan gått. Birgitta är besviken på företaget som förklarar problemen med att fraktföretaget tappat bort kollin och att det var sommar. I Plus granskning av telefonförsäljningsbedrägerier har det blivit tydligt att vissa personer drabbas oftare än andra. Linnea Lindholm reder ut hur det kommer sig. Vitamin A används i hudvårdsprodukter för att minska rynkor. Plus har undersökt om en kräm innehåller så mycket vitamin A som företaget påstår. Programledare Inger Ljung Olsson. 26/11 år 2019 i SVT2

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Inga kommentarer. Ahmad anlitade Bauhaus för att få ett nytt badrum. Bauhaus lovar att licensierade och certifierade yrkesmän utför deras hantverkstjänster, men i Ahmads hus blir så mycket fel att det kan vara farligt. Ahmad påtalar felen men får till slut inga svar och det går så långt att han känner sig tvingad att anlita en advokat. Till Plus säger Bauhaus att de inte ger några intervjuer och inte vill svara. När Camilla och Nenads bil skadades hamnade de i kläm mellan försäkringsbolaget Trygg-Hansa och biltillverkaren Tesla. Trygg-Hansa säger till Plus att de inte fått en officiell begäran från Tesla att lösa in bilen och har därför väntat på att det ska komma en reparationsanvisning. Tesla har inte gått att nå. Granskningen av Rive juridiska byrå fortsätter. Programledare Inger Ljung Olsson. 19/11 år 2019 i SVT2

Svenskt konsumentmagasin från 2019. Gör om, gör rätt. Kallvattnet i Henrys bostadsrätt är för varmt. Orsaken är att vattenledningarna är för dåligt isolerade. Henry vill att Riksbyggen tar sitt ansvar och gör om installationerna, men företaget håller inte med om att huset är felbyggt. De lovade hjälp med dyra mobilabonnemang, men Thomas fick bara nya dyra räkningar. Konsumentombudsmannen har stämt Telefonihuset som nu måste skärpa sina säljmetoder. Programledare Inger Ljung Olsson. 12/11 år 2019 i SVT2